spår och vallning

Idag har varit en bra dag - på det sättet att vi var ute och gjorde en massa saker INNAN regnet, vilket betyder att nu när det spöregnar orkar hundarna eg bara med att rastas - mindre blött för oss alla.

Innan idag så lade jag ut spår till Disa igen - med spårpinne i slutet! 100 meter appellspår (med det menar jag på ett fält). Det är så spännande med allt detta eftersom jag inte gjort det innan! Bara provat pyttelite på någon valpkurs. Det enda jag gjort inon bruksvärlden är lite eftersök, vilket Wilma för den delen är grym på! I alla fall la jag som sagt ett spår till Disa och sen tänkte jag att äsch, lika bra att försöka - och lade ut ett spår till Lily också. Helt rakt, på fält och bara 20 meter långt. Doftade in med korv i starten och sedan lade jag lite korv i slutet.
Gick hem och tränade lite annat. Vallade lite på baggarna med både Disa och Lily. Disa fick träna på (jag framförallt) på höger och vänster. Lily fick cirkla och stanna kl 12. Det var inte så kul att stanna men cirklandet gick superbra! Hon gick gärna på dem och ville putta, vilket inte är så lätt på de där små baggarna så då sprang jag runt och gjorde henne piggare på att cirkla. Gick superbra!
Sedan var det dags för spåret. Lily var först. Vi gick fram nästan ända fram, satte på selen och släppte iväg. Hon gick rakt på utan att tveka, rakt fram tog hela spåret. Inte en pendling inte en tvekan bara pang på hela spåret. Kom till korven, åt den och tänkte fortsätta. Ja om den hunden inte blir en vallhund så kan någon komma otroligt långt i spår med henne sådan självklarhet hade hon i det.
Disa gick också jättebra! Hon pendlar lite grand men gick rakt på spårpinnen och stannade och luktade på den. Jag sade "titta pinnen" för att uppmuntra henne att se att det var samma pinne som vi tränat på innan. Då tog hon upp den och gav den till mig. Sedan gick vi.
Mamma och Åsa mötte vi upp för promenad och gick mot fårhagen för att räkna dem. Såg fåren lite på håll så jag skickade Disa för att hämta. Vänster är inte hennes håll - det måste vi träna på - ta upp med Kevin imorrn. Kom upp 10 får, ehm, det fattas ett. Jaha, försöka styra Disa som var bakom kullen precis så jag inte såg, men ser ju på fåren var hon är och vad hon gör samtidigt som jag sprang åt ena sidan för att få syn på henne. Men kan inte avbryta henne med våra idioter till får om jag vill att de ska vara kvar. När jag får syn på henne igen har hon varit och hämtat fåret själv, och samtidigt hållt kvar de andra 10. duktiga duktiga vovve! Sedan Gick vi promenad, ganska lång. Hem och äta och sen har vi sovit lite. Nu laddar vi inför Kevin Evans träning imorrn!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0