Inspiration

Såhär i vintermörkret är det svårt att finna inspiration till att träna för många, inklusive mig. Allt som man vill träna - budföring, agilitykombinationer, upptag i vallningen, rutan etc blir så komprimerade och då kommer man bara till ett visst sedan måste man ut. Det är inte lätt i all denna snö att hitta lämpliga träningsplatser. Det går ju naturligtvis men inget jag åker till sju dagar i veckan direkt.
-
Men det betyder ju inte att man inte kan träna alls. Det är klart man kan. Dels massa smågrejer. Som hållande av apport, bra sättanden och lägganden, raka halter etc. Plus något som jag tycker är förfärligt roligt, nämligen "konster". En del har jag "lånat" från duktiga tjejer inom freestylen, en del har jag kommit på själv eller läst om i böcker men de allra flesta har jag arbetat fram genom så kallad shejping.
-
Shejping (shape) betyder att man låter hunden tänka helt själv och inte visar den hur den ska göra med aktiva hjälper. Exempel: Jag vill lära min hund apport. Det enda jag gör är att ta med mig en klicker och sedan lägga apporten på golvet i närheten av hunden. Så fort hon/han tittar på apporten klickar jag. Efter ett par gånger måste hunden även sänka huvudet lite mot apporten för att få ett klick, sedan nosa på den etc tills hunden självmant lyfter upp och håller kvar apporten. Steg för steg helt enkelt.
-
När jag använder detta i min konstträning är det oftast så att jag tänker mig ett ungefärligt beteende som jag vill få fram, men det är inte hugget i sten utan kan ändras. Inte så att jag belönar ett beteende och sedan slutar belöna utan jag belönar början av det jag vill få fram (t.ex. titta på apporten, sänka huvudet mot apporten) men sedan, ett par steg in i träningen märker jag ofta att hunden har lättare för ngt annat än det jag tänkt mig. Alla hundar har, som vi människor, olika naturliga färdigheter. Någon är jättebra på att sitta fint, en annan på att rulla runt etc. Då fortsätter jag att belöna det beteendet och sedan ser man vart det leder. Detta gäller bara konster, när jag inte tänkt ut ett färdigt moment som jag "måste" nå. Men är förfärligt roligt för både mig och hunden.
-
Det kan ni självklart prova, se vad just din hund är bra på!
-
Jag använder mig även av en hel del hjälper, när jag vet vad jag vill få fram, men då små hjälper som är lätta att träna bort.
-
Jag tänkte också, under några dagar/veckor utmana er. Jag tänker lägga upp en konst som jag lärt Disa eller Wilma så kan ni testa samma om ni vill eller kanske få inspiration till en annan. Så, efter några dagar kommer det en ny och så vidare.
-
Stay tuned för första konsten ;)
-
wilma 12 okt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0