Tävling i Tibro

I lördags var det dags för årets första start i agility för mig och Disa. Debuterade gjorde också Selma och mamma! Ja, Selma är ju rutinerad. Hon har ju gjort ett antal starter vid detta laget, men mamma tävlade för första gången. Hon har gjort en start bara på kul för ett par år sedan med Wilma, men detta var på allvar för första gången.
-
Vi mötte upp Emma med Chili och Lissie i Habo och sedan bar det av till Tibro. Första start var inte förrän 9 och då började small så det var en ganska slapp morgon. Behövde inte åka förrän 6.30, eftersom vi skulle vara uppe till 8.20 ung för anmälan etc.
-
Det var 4 lopp på dagens inofficiella tävling. 2 öppen agility (alla olika svårighetsklassade hundar får tävla mot varandra, inte uppdelat i klass 1, 2 och 3 utan alla i samma) och 2 öppen hopp. Mamma och Selma börjar med ett kanonlopp på 0 fel och kommer 2:a i första agilityloppet! woot! Jag och Disa kommer 4:a - duktiga fisen! med 5 fel, en rivning som jag tar på mig. Jag svängde för fort och vips föll en baktass lite långt och pinnen låg på backen.
-
Andra agilityloppen vänder Anders (domaren) helt enkelt på banan, gör ngn liten småändring och så kör vi den igen. Kändes enklare än förra, kanske var det att jag tyckte det som gjorde att jag slappnade av för mkt. Lite slarv, 10 fel och ingen vidare tid blev det. en 5:e plats där. Helt okej ändå. Mamma och Selma gjorde ett snyggt lopp och kom 4:a tror jag. Disa gick grymt fort här och morrade till och med på mig när jag kom efter i en sväng. Förmodligen därför det blev så fel på en del ställen. Jag måste lära mig att handla snabbare hund helt enkelt!
-
Hoppbanan var klurig och så klart med en massa tunnlar - det var ju Anders som ritat den - men kul! Disa och jag gjorde lite krångel, solen låg på lite klurigt och sken bland annat på en funktionär som Disa var tvungen att morra på lite innan hon kunde hoppa hindret etc. Inga fel, för vi krånglade (ja, det var verkligen rätt ord) oss över alla hinder, men ingen vidare tid. En 6:e placering blev det på den starten. Mamma och Selma diskade sig. Emma och Lissie vann efter en grymt snygg och snabb runda!
-
Hoppbana 2 var även den bara vänd på, lite bättre tunnelvarianter blev det på detta hållet dock. Disa och jag kör ett kanonlopp trots att stackaren var grymt trött nu. Kom 2:a efter Emma och Chili som gör ett riktigt snyggt lopp! 0 fel på oss båda men Chili var ngn sekund snabbare. Mamma och Selma kom 5:a :)
-
En jättebra dag och vilken start på tävlingssäsongen! Alla fel som blev var enbart förarnas fel och alla hundar lyssnade toppen och försökte sitt bästa!
-
vi kom hem med en hel del levergodis - ja det var priserna. Någon rosett här och där (Disa fick sin första någonsin - lila och svart) och en kakmix som man gör hundgodis av. Haha, det måste jag prova.
-
4:e tävlingen och sådana här resultat! Vi blir farliga i år! ;)
-
12 okt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0